لازم مواظفين الدولة يشتغلوا بالإنتاج

قدمت النائبة هالة سعد، عضو مجلس النواب، مقترحا ناشدت بتطبيقه على الموظفين، قائلة :” لازم مواظفين الدولة يشتغلوا بالإنتاج”.

هالة سعد: لابد من توحيد رؤية المجتمع والحكومة

و أضافت عضو مجلس النواب، في لقاء تليفزيوني مع الإعلامي تامر أمين ببرنامجه ” أخر النهار ” المذاع عبر فضائية ” النهار” ، مساء اليوم الثلاثاء، بالقول:” أولا يجب علينا توحيد رؤية المجتمع والحكومة على رؤية واحدة وهدف واحد ومن ثم أحدد إيه اللي عايزة أصنعه الفترة الجاية”.

وتابعت:” أيضا يجب أن نحدد العقبات اللي موجودة عندي واللي ممكن تقابلني وأحدد أنا محتاجة عمالة فنمية قد إيه للصناعات أنا محتاجاها”.

وواصلت حديثها بالقول :”هنا أقدر أقول إن الحكومة كلها بتشتغل على رؤية واحدة وهدف واحد ، معقبة :” أنا من أول يوم دخلت فيه المجلس وأنا بناشد لوجود استراتيجية للصناعة بناشد لوجود أماكن للشباب عشان يقدر يصنعوا بحرية “.

وأكملت:” إحنا من خلال دورنا في المجلس قدمنا أدوات رقابية كثيرة جدا وناشدنا كتير وقدمنا مشاريع بقاونين وأخرهم كان قانون رفع غرامات التأخير عن الضرائب وقانون المشاريع الصغيرة”.

هالة أبو السعد: مصر تتمتع بإرادة سياسية قوية

ونوهت بأن معظم هذه القوانين لم يتم تطبيقها بالشكل المرضى والكافي ، لأنه للأسف معظم الناس دي مش فاهمة أهمية القوانين دي ، معقبة :” لازم موظفي الدولة يشتغلوا بالانتاج”.

وأشارت أن الحكومة كل جهة بها تعمل في طريق بمردها لا يوجد توحيد رؤية ، معقبة :” احنا محتاجين توحيد رؤية من أول القيادة السياسية لأصغر موظف”.

ولفت إلى أن الدفعة القوية للاقتصاد يحتاج معرفة العواق وايه الصناعات اللي إحنا محتاجنها”.

هالة سعد: الموظف بيعمل اللي عليه

وأضافت :” إحنا في مصر الان محتاجين لمحفزات حقيقة لتحقيق التنمية إحنا عندنا إرادة سياسية قوية ودي لازم نستفيد منها في تحقيق التنمية “.

والقت النائبة هالة سعد عضو مجلس النواب ، الضوء على مشاكل التدريب في مصر قائلة :” انا لا انتقد دور موظف لكن لازم يكون فيه توحيد رؤية ، الموظف بيعمل اللي عليه لكن لازم نوحد رؤيتنا”