والدة رانيا فريد شوقي هي اللي مربيانا وراحت في أيام مفترجة عشان هي ست محترمة

حرصت الفنانة هند عاكف ونجلة الفنانة القديرة رانيا فريد شوقي على تقديم واجب العزاء في وفاة والدة الفنانة رانيا فريد شوقي وزوجة وحش الشاشة الراحل فريد شوقي.

نجلة رجاء الجداوي في عزاء والدة رانيا فريد شوقي 

وقالت نجلة رجاء الجداوي لكاميرا تحيا مصر: رانيا صاحبتي وأختي ووالدتها كانت مثال يحتذى به للأم وكانت مربيانا وصديقة لوالدتي و وهي وبناتها كانوا حاجة واحدة.

هند عاكف تنعي والدة رانيا فريد شوقي 

فيما قالت هند عاكف: هي ماتت في أيام مفترجة ودا يدل على علاقتها الكويسة بربنا وصفاءها.. ورانيا بنتها محبوبة من الكل سواء في الوسط الفني أو الجمهور.

” src=”https://www.tahiamasr.com/“>

من جانبه، قالت هند عاكف: بطالب دكتور أشرف زكي أنه يقف بجانب وفاء مكي لأنها فنانة ونقابية ومسئولة من حضرتك يا دكتور أشرف.

وتابعت خلال تصريحات تليفزيونية: براءتها هتوضح حاجات كتيرة جدًا للفنانين وهي فنانة ومحسوبة على حضرتك وهي إنسانة قبل أي حاجة، وعايزين نعمل مؤتمر لـ وفاء في النقابة للصحفيين عشان الرأي العام لازم يعرف براءتها، وياريت نعمل إعادة إجراءات عشان برأتها تطلع قضائيًا كمان.

تصريحات هند عاكف 

وقالت هند عاكف في تصريحات خاصة لموقع تحيا مصر: سبب ابتعادي كتير عن السينما أن أنا رفضت أدوار الأغراء، من بداية حياتي الفنية، واتعرض عليا كتير جدا، زي فيلم زوجة محرمة بتاع النجمة سهير رمزي، بس مقدرتش أعمل الدور لأنه كان فيه مايوهات ومشاهد ساخنة أنا مش هعرف أعملها.

وتابعت هند عاكف: فيه ناس من الزملا تعرف تعملها، بس أنا مش هعرف، ومليش علاقة دا عيب ولا مش عيب، بس أنا مبحبش أعمل دا وفيه نجمات بتعمل دا كويس جدا، ونجمات محترمة جدا وهما حرين، والفن وجهة نظر، وأنا مقدرش أحكم على زميلة.

سبب ابتعاد هند عاكف عن الفن

واستطردت هند عاكف: أنا ابتعدت 10 سنين عن الفن لأني اتجهت لمجال السياسة وخدمة البلد، فالبتالي أخدت إجازة من المجال الفني، وخوضت تجارب كتير في العمل السياسي والمجتمع المدني.

وأردفت هند عاكف الفنانة المصرية المتألقة: وبعد كدا حبيت أرجع للفن تاني وإلى الآن لم يعرض عليا دور مناسب.. وأنا مش مستعجلة ومش متضايقة ومنتظرة الدور المناسب والمخرج اللي ممكن يخرج من هند عاكف حاجات متعرفش أن هي عندها، وإحساسي أن الجاي أفضل وهعمل أعمال فنية تليق بجمهوري وتاريخي الفني.

وكانت وقعت أزمة بين هند عاكف ووفاء مكي شهدت عليها مواقع التواصل الاجتماعي.