كلي ذنوب ومش عارف ارجع لربنا؟.. واعظة بالأوقاف تجيب - media24.ps
كلي ذنوب ومش عارف ارجع لربنا؟.. واعظة بالأوقاف تجيب

قالت الدكتورة دينا أبو الخير، الواعظة بوزارة الأوقاف، إن من جمال الأخلاق التى نخرج بها من رمضان هو الخشوع في الصلاة وكذلك المواظبة على الصلاة، لافتة إلى أن الاحب عند الله الصلاة على وقتها، رغم وجود متسع بين كل صلاة وصلاة لكن الأحب الصلاة على وقتها.

كلي ذنوب ومش عارف ارجع لربنا؟.. واعظة بالأوقاف تجيب

وأوضحت الواعظة بوزارة الأوقاف،  خلال حلقة برنامج “البيت”،  المذاع على  فضائية “الناس”، اليوم الأحد: “لو حد مش قادر يلتزم فى الصلاة حتى لو فاتك رمضان، الصحابة كانوا بيدهوا ٦ شهور اللهم تقبل مننا رمضان”.  

وأضافت: “المسلم دائما عايش بجناحى الخوف والرجاء، عندى خوف من ربنا ومش قادر اكمل وعندى ذنوب كثير اوى، ده جناح الخوف، يبقى لازم يرجع لربنا ويتوب عليه ويعمل طاعات ويعرف إن رحمة ربنا فوق كل شئ”.

واعظة بالأوقاف لكل مكسل في العبادة:  خليك عبد رباني وليس رمضاني

قالت الدكتورة دينا أبو الخير، الواعظة بوزارة الأوقاف،  إن كل مؤمن عنده فترة يزيد فيها الإيمان وفيها أوقات يقل الإيمان وكسل فى الطاعة، لافتة إلى أن فترة رمضان لها مكتسبات كبيرة منها زيادة الإيمان والتخلص من الفتور فى العبادة.  

توفيق ربنا للطاعة بعد  الطاعة دليل قبول

وأوضحت الواعظة بوزارة الأوقاف،  خلال حلقة برنامج “البيت”،  المذاع على  فضائية “الناس”، اليوم الأحد: “بعد رمضان فى كسل بيحصل فى العبادة، هل ده عدم قبول الطاعة فى رمضان، دى طبيعة النفس البشرية،  توفيق ربنا للطاعة بعد  الطاعة دليل قبول، بس ده لا يوقفنى لازم تصوم وتؤدى الطاعات خليك عبد رباني وليس عبد رمضانى،كل الناس تسير في الطاعة والعبادة فى رمضان، والقياس الحقيقي بعد رمضان”

وأضافت: “لازم واحنا خارجين من الشهر الكريم ناخذ لبالنا، ان فى ناس بتحزن وتقول رمضان مشى والتراويح مش هنصليها، لا خليك انت متجدد دينا معلمناش كده”.

تحرص قناة الناس على تقديم محتوى متنوع ما بين الدعوة والفتوى وتفسير القرآن وشرح السُّنّة والنقاش العلمى والتلاوة ونقل الشعائر من المساجد الكبرى من داخل مصر وخارجها.