جزء خامس من مسلسل المداح

قرر الفنان المصري حمادة هلال أن يكون هناك جزء خامس من مسلسل المداح فى رمضان 2025، وذلك بعدما حقق الجزء الرابع منه في رمضان المنصرم 2024 نجاح واسع ولاقي ردود فعل إيجابية من قبل الجمهور.

إنتاج جزء خامس من مسلسل المداح 

وكشف حمادة هلال عن إنتاج جزء خامس من مسلسل المداح يرصده تحيا مصر لعرضه في رمضان 2025، وذلك من خلال تصريحات له في برنامج ليالينا للإعلامي محمد السماحي و المذاع على الفضائية المصرية.

حمادة هلال 

جزء خامس من مسلسل المداح يشبه حكايات ألف ليلة وليلة 

وأوضح حمادة هلال بعدما أعلن عن وجود جزء خامس من مسلسل المداح، أن العمل يشبه حكايات ألف ليلة وليلة كما أن فكرته تعيش بداخله، مشيرًا إلى أن نجاح مسلسل المداح بأجزاءه الأربعة يعود لمجهور  فريق العمل وعلى رأسه المخرج أحمد سمير فرج ومجموعة Mbc والشركة المنتجة.

المداح 

أبطال مسلسل المداح 

وشارك في بطولة مسلسل المداح 4 نخبة من نجوم الفن وهم: حمادة هلال، هبة مجدي، فتحي عبد الوهاب، خالد سرحان، دنيا عبد العزيز، محمد عز، حنان سليمان، وتامر شلتوت، وصبحي خليل، وسهر الصايغ، ومي سليم، ودياب، وحمزة العيلي، والعمل من تأليف أمين جمال، وليد أبو المجد، شريف يسري، وإخراج أحمد سمير فرج.

واستطاع حمادة هلال أن ينال رضا الجمهور على أجزاءه الأبعة لمسلسل المداح، حيث تداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي: حماده هلال بقي في حته تانيه خلاص بقي يخوف من حلاوته مسلسل منضبط مفيش مشهد خارج صوته والروحانيات والحكايه عامله جو يخلي الناس كلها تركز فكره الأجزاء دي فكره مش لطيفه وتخوف انما المداح الجزء الرابع اقوي بكتير حقيقي وممكن يبقي في جزء خامس كمان وده اتوقعه جداا نقدر نقول ان المداح بقي رقم واحد من اول عرض ليه ونسبه المشاهده عليه بتزيد كل يوم عن التاني.

فيما علق آخر، استاذ حماده شابوا عالعمل الرائع دا انت حقيقي مبدع وفريق العمل كله قدمتوا لينا عمل محترم وقيم وكله رسايل جميله بتوضح مسائل دينيه فالجانب دا عشان الناس ياخدوا بالهم من الفتن ومن الدجل وان الانسان طول ماهو مع ربنا وبيصلي وبيقرأ اذكاره وبيتوكل على الله ربنا هيحفظه ويكون معاه دائما دا كفايه جملة “المدد من ربنا بس”، بس انا عندي مشكله صغيره اوي انا مبقتش عارفه اشوف حماده هلال غير المداح اللي بيقول مدد يارب واللي بيرقى الناس وبيمدح الرسول عليه الصلاة والسلام مبقتش عارفه اشوف حماده هلال في فيديو كليب مثلا وبيغني اغاني رومانسيه او اغاني عاديه حتى حد يشوفلنا الموضوع دا هنحله ازاي.