المحامية رحاب التحيوي بعد واقعة الجواز العرفى فى مسلسل العتاولة:«أى ست تورطت تقدر تحلها أمام المحكمة بسهولة وتواجه إبتزاز الزوج”

توقفت المحامية الشهيرة د.رحاب التحيوي، أمام تناول مسلسل العتاولة لملف الجواز العرفى  وذلك فى ضوء تناول الدراما لعدد من الملفات القانونية بشكل سنوي مع شهر رمضان .

رحاب التحيوي مسلسل العتاولة عرض حالة غريبة جداً الجواز العرفي

وأكدت فى تصريحات لها على أن مسلسل العتاولة عرض حالة غريبة جداً الجواز العرفي، وللأسف لا يتم الاستبعاد في  إنها تحدث كثيرا والتى تتمثل “فى أن تتجوز الست  واحد عرفي وتختلف معاه لأي سبب، فيخفي الورق أو يقولها انه قطعه وتفتكر أن العلاقة بينهم انتهت، وتبتدي تعيش حياتها بشكل طبيعي، و تتجوز تاني، وفجأة يظهر الزوج العرفي في حياتها من جديد”.

رحاب التحيوي:أي واحدة هتتجوز عرفي لازم تبقى عارفة إنها تدخل نفسها في متاهة ملهاش أول من آخر

وأضافت بأن الزوج العرفي يبدأ يظهر فى حياة هذه السيدة ويبتزها سواء معنوياً بأنها أصبحت “زانية”، أو مادياً أنه من الممكن أن يرفع عليها قضية “جمع بين الأزواج”، و حياتها تدمر، مؤكدة على أنها ليس في حاجة للقول بإن الزواج العرفي -رغم شرعيته- شر مطلق وظلم بيّن للست، وأي واحدة هتتجوز بالطريقة دي لازم تبقى عارفة إنها تدخل نفسها في متاهة ملهاش أول من آخر، وبتفتح على نفسها باب من أبواب الجحيم ..

رحاب التحيوي:نصيحة لأي واحدة تورطت في جواز عرفي  أن تنهيه  عن طريق المحكمة 

وتابعت:” نصيحة لاي واحدة تورطت في علاقة من النوع ده، إنها تنهيها عن طريق المحكمة حتى لو لم يكن معها أى ورقة تثبت إنها متجوزة عرفي من الشخص ده، كل اللى هتعمله إنها ترفع قضية أولا بإثبات الزواج.. إما عن طريق العقد اللي مكتوب أو بشهادة الشهود الفعلين”.. متابعة:” نصت المادة ١٧ من قانون ١ لسنة ٢٠٠٠ «لا تقبل عند الإنكار الدعاوى الناشئة عن عقد الزواج غير الموثق»، ودعوى إثبات الزوجية لا تخضع لقيد عدم القبول الوارد في المادة “.

وقالت أيضا:”صدرت أحكام كتير بتأكد جواز ثبوت الزوجية بشهادة الشهود شهادة فعلية حقيقية بما يحقق الشهرة العامة .. يعني يبقى معروف أن الست دي زوجة للرجل دا .. وممكن كمان الإثبات بالرسائل الالكترونية بين الزوجين .. وبعد الحكم بإثبات الزوجية، ترفع دعوى خلع على الزوج، وهي كده بتكون أنهت العلاقة اللي بينهم بحكم قضائى، وتقدر تبدأ حياتها من جديد”..ومن تاني بقول أرجوكم بلاش الجواز العرفي مهما كانت الظروف..